Zenuwstelsel in balans: 10 Gouden tips

Zit je vol - verteren maar!
Wil jij mijn 10 beste tips voor balans in het zenuwstelsel?

“alsof er een keiharde ballon in mijn buik zit”
“‘s nachts zie ik ieder uur de tijd weg zien tikken”
“overdag een hoofd vol watten”
….
“Als ik nou maar zorgen had…..dan wist ik tenminste wat er met me aan de hand is”

Met je verstand zoek je een antwoord, je lijf geeft al antwoord. Er is disbalans.

Schakelen-stilstaan, reageren-terugtrekken, verwijdering-verbinding, frustratie-vervulling. Soms is de impact van deze contrasten zwaarder dan wat je aankan. Je zenuwstelsel reageert.

Te vol – verteren maar!

Stress is een probleem met verteren. Vertering vraagt om aandacht en pauze. Tijd voor het opnemen van voeding én van indrukken.

10 Gouden tips om je zenuwstelsel in balans te brengen

En ja, ik pas ze allemaal zelf toe.

  1. Bewust zijn van waar je mee bezig bent
  2. Multitasken als je moe bent, nee dus!
  3. Stilstaan (soms letterlijk – probeer maar) bij wat je lijf je vertelt
  4. Eerlijk zijn tegen jezelf over wat je werkelijk voelt (niet over wat je ervan vindt)
  5. Voor 11 uur het licht uit
  6. Geniet echt van je ‘guilty pleasures’
  7. Doe je favoriete oefening die je van mij kreeg (schudden, zachte blik naar binnen, contacthand, adem)
  8. Beweeg: wandel, dans, fiets, zwem, boks
  9. Zing terwijl je je huis schoonmaakt
  10. Creëer: haak een sjaal, schrijf een gedicht, experimenteer in de keuken.
2 Bonustips
  1. Boek op tijd een ‘onderhoudsbeurt’. Welkom, ik ondersteun je graag bij het terugpakken van de balans.**
  2. Voed jezelf met dat wat jou levensvreugde geeft.